Skriva en bok # 4

Jag tror att alla någon gång har fastnat i sitt skrivande. Det känns som att man inte kan komma vidare, man har tappat bort sig och vet inte vart man är påväg. Jag är där nu, med bok nr 2. Jag vill knappt tänka på den, blir nästan illamående av att ens titta på forskningsartiklarna. Det är fullständigt normalt att tappa bort motivationen då och då, men man måste lära sig att hitta den snabbt igen, eller bara hålla disciplinen och inte påverkas av bristen på motivation. Med förra boken satte jag mig och jobbade oavsett motivation, med den här boken är det annorlunda. Eftersom det också är en uppsats så kräver den mer av mig. Alla artiklar är på engelska så för att kunna läsa och förstå den behöver jag vara vaken och motiverad, så när det inte går så går det helt enkelt inte….för då fastnar det inte ändå.

Jag känner att jag tappat bort mig lite i alla teorier. Allt är så intressant så jag känner att jag bara utökar uppsatsen och gör den bredare istället för att smalna av som är det egentliga målet. Så min plan är att under några dagar studera in mig på frågeställningen och målet med uppsatsen för att sedan hamna på rätt väg igen. Skriver du en vanlig bok så gå tillbaka till din synopsis, vad var målet med boken från början? Har iden förändrats eller stämmer fortfarande din första tanke med boken?

Med en bok är det helt ok att den vänder eller byter handling, men för mig vid en uppsats så måste jag verkligen hålla mig till sakfrågan. I annat fall får jag kontakta min handledare så att han guidar mig rätt. När man själv tappar allt kan det kännas skönt att ha någon annan som kan sparka igång en igen.

* Jobba oavsett motivation

* Hitta någon som kan stötta dig och sätta fart på dig igen

* Gå tillbaka till din synopsis ifall du känner att du fallit ut ramarna

* Tillåt dig att vila (bara inte för länge)

* Hämta inspiration

Kommentera

