Bok tips!

Bild

 

Idag står arbetet med kommande bok på agendan och för er som inte har läst Björn Kadesjös bok skulle jag rekommendera er det. Speciellt om du själv har mindre barn eller arbetar med barn. Själv har jag bara ögnat igenom den eftersom jag letar efter specifika uppgifter till min bok men skulle gärna läsa hela när jag någon gång får tid. Även om den riktar in sig på barn kan jag som vuxen känna igen mig i mängder av beskrivningar, men tyvärr även känna igen en hel del hos min dotter.

”Det är som många barn med koncentrationssvårigheter ständigt tycks vänta på något. De bär ofta på en diffus önskan om att något ska hända men har svårt att själv tillfredsställa denna önskan genom att komma på något att göra. Istället är barnet beroende av andras initiativ till sysselsättningar för att fylla det tomrum de upplever”

Förr tror jag att det var så, att jag inte kunde tillfredsställa mig i barn- och ungdomsår, vilket jag också tror är anledningen till att man många gånger mår mycket sämre då. Men nu som vuxen känner jag inte av problemet på samma sätt. Tomrummet finns fortfarande men att fylla det med något är inte längre svårigheten. Utan svårigheten ligger istället i när det blir tomt….då mår man väldigt dåligt. Som om man till exempel är färdig med ett projekt eller uppgift och inte har något nytt på gång. Då ekar det där tomrummet i hela kroppen och känns som om det ska äta upp en inifrån.

Något annat som nämndes i boken var:

”Det viktiga är inte diagnoser eller avgränsningar i dessa åldrar, utan att de onda cirklarna , som såväl för föräldrar och barnomsorgspersonal kan hamna i med dessa barn, bryts”

och det är det jag vill jobba med i framtiden! Ge föräldrar och personal det stöd som de behöver. Jag har själv sett föräldrar på nära håll utan att få stöd någonstans och det vill jag inte att någon förälder skall behöva uppleva. Att vara förälder kan vara svårt, att vara förälder till ett  barn med ADHD/ADD är oftast svårare. De utsätts för mer påfrestningar (både från barnet själv men också från omgivningen) än vad många andra föräldrar kan föreställa sig.

Kommentera

