Förändra dina tankar och du förändrar hela ditt liv!

bild 1

bild 2

bild 3

Jag är tycker inte om att tala inför folk, inte alls faktiskt. Ändå gör jag det varje dag på jobbet, håller ”lektioner” för 6-15 individer som vanligtvis inte är ett skit intresserade av vad jag har att säga. Och jag har alltid en liten känsla av obehag när jag ska ställa mig inför folk, ändå gör jag det om och om igen.

Vanligtvis sitter obehagskänslan lite grann i magen men i helgen hade jag den verkligen i hela kroppen. Fredagen och Lördagen kändes det verkligen som en plåga att gå upp på scenen, men på Söndagen hände det något (och tro inte att det kändes bättre för att jag hade gjort det flera gånger innan som jag själv försökt intala mig att det skulle göra, nej det var något annat).

Det var en annan person på scenen innan mig och istället för att stå där och fokusera på vad jag skulle säga så lyssnade jag på honom. Han utstrålade ett sådant lugn där han stod, kändes så trygg och säker i sin roll. Istället för att fokusera på hur duktig och självsäker han var och jämföra det med lilla mig (som jag vanligtvis gör) vilket ALLTID får mig att må sämre, så blev jag helt uppslukad av hans lugn och mod.

Jag ska inte säga att jag blev botad från min ”scenskräck” men obehagskänslan blev mindre. Jag tror egentligen inte att det handlade om honom, att det var något han sa eller gjorde utan jag tror det handlar om hur vi ser på saker. Att jag lyckligtvis för stunden såg det med andra ögon.

Jag tror inte det spelar någon roll hur många gånger jag går upp på scen, har jag ständigt samma negativa tankemönster så kommer det aldrig kännas lättare. Säger jag till mig själv att det kommer bli jobbigt, att jag är rädd, att jag kommer att tappa bort mig så kommer det inte bli bättre än så. Men är jag tvärtom lugn och sansad och börjar tro på mig själv, det är först då jag kan växa och tillåta mig själv att bli bättre.

Många gånger är det dina tankar du behöver förändra och ingenting annat, och från och med nu ska i alla fall jag bli bättre på det.

På vilket sätt förhindrar dina tankar dig från att utvecklas och växa i vardagen?

Kommentera

