Skriva en bok # 3

Sätt upp en (rimlig) tidsram. På både första och andra boken har jag satt ett år. Jag klarade det första gången och hoppas även klara det igen.

Hur ofta kan/vill du skriva? Du behöver ha krav på dig själv och följa dem. Att skriva är jätte enkelt i början när du har motivation och bokstäverna flödar ur dig, men det kommer finnas dagar och stunder där det är tvärtom och det gäller att inte tillåta sig själv att undvika ditt manus då, iallafall inte allt för länge.

Jag jobbar med mina böcker varje kväll mellan 19-22 7 dagar i veckan, men jag nöjer mig med 5. Skulle jag vara trött och behöva pausa från arbetet så är det ok i 2 max 3 dagar den ska jag dit igen. Det är ett jobb och kan/får inte undvikas, för då blir det aldrig klart.

Sätt dina gränser, räkna med att det kommer komma tuffa tiden då du känner motstånd, hur ska du hantera dem? Hitta ett sätt att kunna ta tag i dig själv om du skulle smita undan. Kanske kan du pausa från skrivandet i någon vecka och återgå till research eller börja arbeta med baksidestexten, eller utseendet på pärmen? Släpp inte boken helt, huvudsaken är att du fortfarande är i kontakt med den så att den inte faller i glömska i flera år. Om du jobbar med pärmen i några veckor eller får till en baksidestext du är nöjd med kommer du att bli mer sugen på att göra färdigt boken och fortsätta textarbetet.

Nästa gång: Hur komma vidare?

Kommentera

