Ta ansvar för din ångest

Image-1[1]

Image-1

Bilder från dagens hundpromenad

”Personer med psykisk ohälsa är bara gnälliga alla människor mår ju mer eller mindre dåligt”. Jag ogillar när folk går och tror att man är en människa som ständigt går och gnäller eller ständigt pratar om sitt dåliga mående. För visst det finns folk som gör sig själv till offer, jag har också mött dem, många gånger. Men jag är inte sådan! Jag vill inte prata om den psykiska ohälsa för att folk ska tycka synd om mig eller skylla allt som gått fel på mitt dåliga mående. Tvärtom!!! Jag vill inte att vi ska se oss själva eller göra oss själva till offer, jag vill att varje individ tar ansvar för sitt mående och gör det bästa av situationen. 

Jag vill också att omgivningen ska få mer kunskap och ta den psykiska ohälsan på större allvar. Jag vill att den som mår dåligt ska kunna sätta gränser och lära sig att säga nej och jag vill att utomstående ska acceptera och förstå dessa gränser. Det kanske låter självklart när du läser det så här men i vardagssituationer är det inte alltid så självklart. Jag har vid flera tillfällen varit med om individer som i all sin okunskap försöker få med mig på ”roliga” saker fastän jag säger nej. Sådant som de tycker är roligt kanske inte fungerar för mig och väldigt många har svårt att faktiskt acceptera det. Förra året åkte jag till Liseberg med min familj. Trots att hela min kropp skrek av ångest gick jag med på att åka allt min man och mina barn ville för att ”ha kul” och ställa upp (ska tilläggas att bara vistas på Liseberg i folkmassorna och riskera att tappa bort  mina barn ger mig stark ångest). Trots detta åkte jag i stort sett nästan allt, utan det jag visste skulle ge mig panikångest. Utåt sett kanske det inte syntes någonting på mig men inuti led jag varenda sekund, kroppen var på helspänn i timmar, jag var mer gråtfärdig än ungarna i varje karusell. Efter den resan var jag sängliggande i fyra dagar. Då förstod jag inte alls varför, men nu är det självklart. Att ha i gång kroppens alarmsystem i timmar gör dig utmattad, så enkelt är det!

Det är därför otroligt viktigt att sätta gränser och säga nej, likaväl som vi inte kan låta vår ångest stoppa oss. Det är viktigt att tänka på vad jag kan undvika, sådant som inte ”ger” mig något i vardagen – så som att tex läsa dagstidningar eller åka karuseller på Liseberg. Men jag kanske inte kan undvika att ta bilen över en bro eller att åka hiss trots att det också ger mig ångest.

Låt inte ångesten stoppa dig från att komma dit du vill i livet, stäng aldrig in dig för att undvika att möta dess ansikte. Men håll den inte heller i handen dagligen genom att utsätta dig för sådant du inte behöver!

One thought on “Ta ansvar för din ångest

Kommentera

