Skriva en bok # 2

Det finns något som kallas författarens röst och den menar man är jätteviktig för läsaren. Genom ditt sätt att skriva kan läsaren känna igen dig genom alla dina böcker, du har samma röst.

Det här var något jag hakade upp mig mycket på i början, hur får jag en bra författarröst. Hur ska jag skriva?  Jag har en författare som jag tycker skriver jätte fint och professionellt samtidigt. Jag läste hennes böcker om och om igen och studerade hennes hemsida för att se vad/hur hon gjorde. Men slutsatsen blev att jag måste vara mig själv, följa mina fingrar övertangentbordet och inte bry mig om vad det är som kommer ut. Först då är det äkta…och jag tror också att det känns genom en bok, om någon har tillrättalagt sig ord som inte är äkta, inte passar in.

Boken kommer att redigeras så många gånger att du inte behöver tänka på dina exakta uttryck till en början. Jag trodde att det jag skrev verkligen skulle ligga där jag lade det (under den rubriken). Men i verkligheten var det ett himla klippande och klistrande. Så följ ditt flöde och skriv ALLT som kommer ur dig, strunta i stavfel och ordningsföljd. Om jag skulle skriva allt perfekt med en gång hade jag inte kommit någonstans, utan rätta till allt sådant senare. När du har x antal sidor och känner att du börjar bli klar…att du nästan har din bok då ska du binda ihop den röda tråden.

Vissa delar i min bok, som verkligen uttryckte mig, min person och vad jag tyckte. Raderade min korrekturläsare rakt av. Hon tyckte att det var för hårt och kallt. Men det är mitt sätt att uttrycka mig och det kanske är bra att någon skär av de hårdaste bitarna och mjukar upp texten. I slutändan kändes det ändå inte helt hundra som att texten var min, det var flera stycken som var inne och tog bort ord och i bland hela meningar, och visst kan man förbjuda folk från att göra det. Men jag litade på deras professionalism, att de kunde mer än mig i det sammanhanget.

Tips, släpp krav och författar röster. Var dig själv, följ flödet och skriv!

Nästa gång: Sätt upp mål.

Kommentera

