När kroppen inte lyder…

Jag lider som jag tidigare sagt av en ständig ångest. Ibland mer, ibland mindre och idag har varit en mer dag. Det värsta är att det som ökar på själva ångesten inte behöver vara något som rör mig eller min familj ändå sugs det rakt in och får hejdlösa krafter jag inte kan stoppa. Jag har själv valt för flera år sedan att sluta läsa dagstidningar och se på nyheter då jag märkte att sådant triggade igång min ångest. Men ibland kan man inte undvika att få höra nyheter ändå….. Och idag var en sådan dag.

Några arbetskamrater diskuterade en hemsk händelse de hört/läst på nyheterna. När diskussionen är över för dem, har det bara börjat för mig….

Det är som att få en kall tung klump i magen som ger en ilande känsla i hela kroppen. Klumpen sitter i hela dagen, och om jag har otur flera dagar. Har de där krafterna väl kommit igång att snurra så suger de ofta med sig så mycket annat. Dagens bekymmer blir större än gårdagen, krigen kommer närmare och hemska/sorgliga filmer blir till verklighet. Den lilla ångestklumpen jag alltid har växer sig större och större….

Idag är dagen när världens alla bekymmer hänger över MINA axlar. Jag försöker säga till mig själv att det är inte jag, inte min familj som är drabbad. Jag försöker tala om för min kropp det mitt huvud redan vet men den vill inte lyssna.

4 thoughts on “När kroppen inte lyder…

  1. Oj vad jag kände igen mig i detta inlägget.
    Har själv slutat se på nyheter och dylikt, tagit bort vänner på Facebook för att de postar bilder av misshandlade djur m.m. Visst dom försöker göra folk.medvetna och väcka uppmärksamhet om allt hemskt som pågår men jag står inte ut. Kan må dåligt i flera dagar! Ångest och sorgklump i bröstet varje gång man råkar tänka på det och ibland håller det även i sig och man deppar ihop.
    /Caroline Hurtig

    • Tråkigt att du känner igen dig, men samtidigt skönt att vi inte ät ensamma! Vad bra att även du valt bort saker som påverkar dig och inte är bra för dig. Tyvärr kan man ju inte undvika allt. Kram

  2. Känner igen mig också! Jag läser aldrig nyheterna, jag har liksom inte förmågan att bara stänga av allt skit jag precis läst om allt som pågår i världen så det blir alldeles för mycket för mig att inte kunna sortera bort. Det visar dock på stor empatiförmåga, det är ändå en bra egenskap om än jobbig att leva med!

    • Jag håller med dig, man har mycket empati. Men jag känner att hälften vore nog:) det blir som sagt för mkt att sortera bort så man tar in ALLT! Som tur är tar jag inte med mig jobb eller liknande problem hem, men världens bekymmer eller människor jag inte känner tar mer plats än vad det borde..

Kommentera

