Vill du förändras?

Jag har flera gånger pratat om den där bromsen som saknas för många med ADHD. Idag har jag varit jätte trött men ändå tvingat mig själv att jobba med min uppsats, varför? För egen del tror jag att det många gånger handlar om att om jag bromsar in så vet jag inte när jag kommer igång igen och därför jobbar jag nog hellre på tills det brister helt. För tänk om energin inte kommer tillbaka på veckor? När jag väl bestämt mig för att göra något då ger jag mig verkligen in för att klara det oavsett hur trött jag än är, och många gånger i livet tror jag att i alla fall jag har haft stora fördelar av att inte lyssna på mig själv, på min kropp….och de där fördelarna kan göra att man bara fortsätter och fortsätter. Jag tror att vi många gånger har mer fördelar med våra beteenden än vi tror, därför fortsätter vi.

Hur ska man kunna sluta med något som visat sig fungera om och om igen? Jag har klarat alla tentor och prov, fått alla jobb jag sökt, startat olika företag osv….allt på grund av att jag jobbat jävligt hårt. Flera av mina klasskamrater går än idag arbetslösa, men samtidigt som jag studerade heltid, läste jag extra kurser vid sidan om, jobbade extra och hade företag vilket gav mig mer kunskaper och erfarenheter och kanske var det också därför jag fick jobb snabbare än andra. Inte för att jag rekommenderar någon annan att göra samma sak men att ha jobbat på i en himla hög fart har gett mig vinster och därför tror jag att det är svårare att stoppa. Kanske är det inte förrän man går in i väggen som man verkligen förstår att man ibland bara måste stå still.

Jag tror att det är viktigt att tänka till på vad det är jag ”tjänar” på mitt beteende, och sedan fråga sig själv om det är något man är beredd att avstå ifrån. Om du inte är det, blir det heller ingen förändring….

Så vad tjänar jag på mitt beteende? Jag lär mig massor, utvecklas, kommer snabbare fram än andra på kortare tid.

Är jag beredd att avstå från det? ……..NEJ.

Kommentera

