Vikten av vita lögner

Med dottern hos frisören.

– När klippte du dig senast?

– Det är jääääätte länge sedan säger dottern och sneglar på mig.

– Ja, jo…det kanske faktiskt är ett år sedan, säger jag.

– Nej mamma, det är nog två år sedan.

– Nej, ett måste det vara.

– Nej, för du sa till mig att jag skulle få klippa mig efter jul och det var inte ens denna julen utan det var förra….

– Ja så kanske det var, men nu har klippt dig hemma i mellan….

– Ja men det är ändå två år sedan du lovade mig att jag skulle få gå till frisören igen

Sen fick jag sätta mig i skämshörnan….

Med sonen hos tandläkaren:

– Hur ofta äter ni godis frågar tandläkaren.

– Varje dag, svarar dottern.

– Nej inte varje dag försöker jag flika in.

– Jooooo (får medhåll från lillebror, medan jag får arg blick från tandläkaren).

– Nej, men alltså, nu har det varit jul och födelsedagar och sånt, så NU kanske ni har gjort det. Men ni brukar ju INTE göra det!

– Hur många gånger om dagen borstar ni tänderna då frågar tandläkaren.

– en gång, svarar dottern snabbt som om det vore någon jävla tävling. Hinner knappt protestera.

– Ja men ni äter ju frukost på skola och dagis det är ju därför ni inte borstar…

– man kan borsta tänderna innan man går till skolan ändå fyller tandläkaren i.

– Javisst det kan man ju göra. Det ska vi göra.

-Hjälper mamma er med att borsta tänderna då?

– Neeej, vi borstar själva, säger dottern kvickt (om blickar kunde döda få barn att hålla käften)

– Nej, men alltså jag och pappa brukar faktiskt hjälpa till.

– Nej, mest gör vi själva….

Suck, åter till skämshörnan. Måste lära dottern att det är skillnad på lögn och lögn. Det är ok att ljuga, lite grann, ibland….

Kommentera

