Konsten att lyssna på sig själv

Det spelar ingen roll hur sjuk jag är så tycker jag alltid att det är jobbigt att vara borta från jobbet, det känns alltid fel på något sätt. Jag vet inte om det är att jag har så hög arbetsmoral i mig själv eller om det beror på att min chef från mitt första jobb var rätt hård med sånt där. Oavsett hur sjuk man var så fick man inte vara sjuk. Jag tror inte att jag hade en sjukdag på sex år, och det var ju inte på grund av att jag aldrig var sjuk utan mer för att jag inte fick vara sjuk….och det sitter liksom i än.

Sen är jag också rätt duktig på att skita i vad kroppen säger till mig, är den trött eller mår dåligt, då är vila på något sätt det sista jag vill göra. Nej det är bara att resa sig upp och köra på. Tala om att vara självdestruktiv!

För att hålla mig hemma får jag fortfarande tänka i andra banor, som att andra inte vill att jag kommer till jobbet för att de inte vill bli smittade till exempel. Det kan jag liksom förstå, jag vill inte heller att någon kommer febrig eller magsjuk och smittar mig.

Men jag tillåter inte mig själv att ha nedsatt arbetsförmåga om det inte är så att jag är halvt medvetslös (som jag var i lördags). Det finns så klart inget positivt med det. Man ska lyssna på sig själv och sin kropp. Men jag tänker att det kan ha en fördel som egenföretagare, att man faktiskt inte ger upp så lätt, att man sällan ligger på latsidan. Det kan jag aldrig bli beskylld för:)

Kommentera

