Att bli sams med sina sämre sidor

Idag är förhoppningsvis sista vabbdagen så i morgon är det tillbaka till vardagen. Igår kväll var jag med en vän och tittade på ett företag som var till salu. Hade man varit gjord av pengar så hade det inte varit något tvekan….jag hade köpt det direkt. Det som fick mig att gå igång var inte att företaget var en fungerande färdig lösning, utan tvärtom. Det fanns massor att göra!

Jag tycker att det är den roliga biten, att skapa, bygga upp något, att vara en idespruta….att sedan förvalta det…nej det är nog inte min starka sida. Så om/när jag startar igång nästa projekt så vet jag att jag behöver någon att göra det med. Någon som är duktig på det jag inte är.

Det är en positiv sak sedan jag fick min diagnos att jag kan acceptera att jag förmodligen är mer av en entreprenör än en förvaltare och att jag inte måste vara det senare. Att förvalta inte är min starka sida och att det är helt ok, då får man finna personer eller strategier som stöttar upp där man själv brister. Jag tänker att det är viktigt att också bli sams med sina sämre sidor, att acceptera dem och att också vara väl medveten om dem för att inte sätta sig i situationer som man veta att man kanske inte fixar….eller att be om hjälp.

Numera frågar jag inte ens efter en vägbeskrivning om jag inte har papper och penna för jag VET att jag inte kommer komma ihåg det och jag har accepterat det. När någon ger mig flera uppgifter eller information säger jag stopp, ber om papper och penna eller ber dem maila infon till mig istället. Bara en sådan sak har underlättat mitt liv jätte mycket de senaste åren.

Förr gick man runt och verkligen försökte komma ihåg all information/vägbeskrivningar eller liknande och det blev ett misslyckande VARJE gång. Man blev så besviken på sig själv, och förstod inte varför man inte lyckades med något så simpelt. Så även om diagnosen inte givit mig någon annan slags hjälp så har den i all fall gjort att jag känner mig själv bättre. Jag kan lättare parera svårigheterna i min vardag. För mig handlar diagnosen mycket om acceptans. Det finns helt enkelt saker jag aldrig kommer bli bra på, och livet blir så mycket lättare när man slutar försöka.

3 thoughts on “Att bli sams med sina sämre sidor

  1. Något som hjälpt mig mycket är att sätta mail i utkast-korgen så att jag får tänka igenom det jag skrivit innan det går iväg. Det har räddat mig många gånger. Vad smart du är som begär att få skriva ner eller ber andra skicka info till dig, det ska jag bli bättre på. Tack!

Kommentera

