Skrivglädje

Bild

Bevis på hur det kan gå när man leker med övertänd bullterrier, eller leker, jag tilltalade honom lite för glatt. (Bild har för övrigt inget med text att göra).

Det var så skönt igår när jag satt med uppsatsen. Helt plötsligt släppte allt och jag fick ordning på bakgrund/syfte och problemformulering. Äntligen ropade jag, mannen kollade oförstående på mig.

-vad pratar du om, du har ju vetat hela tiden vad du ska skriva om?!

Ja det är sant, jag har hela tiden vetat vad jag ska skriva om men jag har inte haft själva problemformuleringen klar och det är den som avgör helt vart uppsatsen hamnar. Så nu äntligen! Det kändes som ett ”klick” inom mig när jag fick till det. Jag har sagt det förut men måste säga det igen. Jag älskar att skriva! Speciellt när man kommer in ett flow och allt bara sätter sig direkt, eller när man har en känsla och bara skriver rakt från hjärtat. Till dig som inte har ADHD var ett sådant inlägg där jag skrev på ren känsla. Jag tror att vi var på väg till affären eller om vi precis kommit ifrån den…mannen blev irriterad på mig av någon anledning (jag hade förmodligen tappat bort/eller glömt något) jag blev ledsen, tog tag i papper och penna och skrev ner texten på någon minut. Rakt från hjärtat hur jag kände, hur det känns att ständigt bli anklagad för något jag inte kan hjälpa.

Det är skönt att blanda sitt skrivande tycker jag. Skriva korta texter grundat på känslor, sen skriva en bok eller uppsats där man får vända på varje ord och  mening tills man tycker att det ligger rätt i munnen. Det skönaste är så klart att skriva ur en känsla, när orden bara kommer till en automatiskt när man arg, ledsen, kärleksfull eller glad. Ja en stark känsla helt enkelt. Jag vet inte men antar att det är samma med all slags kreativt arbete, att man som konstnär också målar i känslor. Så som mina ord kommer till mig kanske de får färger eller mönster….

Har ni själva skrivit, målat något baserat på känsla?

Kommentera

