När kärleken inte räcker till…

Made with Repix (http://repix.it)

Älska mig som mest, när jag förtjänar det som minst. Det är då jag behöver det som bäst.

Tänk om det vore så lätt som det låter att leva efter detta ordspråk. Att vi verkligen kunde vara pedagogiska och kärleksfulla när medmänniskor testar oss, både barn, ungdomar och vuxna. Som i mitt fall, i arbetet. Tänk att ha energi till att möta och hjälpa de personer som visar mest motstånd. Jag ska inte säga att det är omöjligt, men det är svårt! Och ändå vet man att de är de individer som behöver hjälpen som mest.

Just nu läser jag studier om barn med ADHD, deras självkänsla och upplevda självförmåga kopplat till kriminalitet. Det gör ont i mig när jag tänker att de individer jag möter varje dag, som många upplever som jobbiga eller omöjliga, att de har varit ett hjälplöst barn, som redan då känt sig annorlunda och utanför….och kanske hamnat där det hamnat då de gjort det svårt för andra människor att älska dem.

Jo det är svårare att älska människor som avvisar dig eller som inte tar emot din kärlek, som ständigt utmanar, utnyttjar eller manipulerar dig. Tillslut kanske man själv tar avstånd, fast att man inte vill….för att skydda sig själv….för att man inte längre orkar med.

Kommentera

