Visa både styrkor och svagheter!

Made with Repix (http://repix.it)

 

Jag har svårt för människor som bara beskriver sitt liv som underbart och vackert, som aldrig berättar om de negativa sidorna, samtidigt har jag lika svårt för de som bara gnäller och klagar och gör sig själva till offer. Jag tycker om ärlighet! Jag tror ingen har ett perfekt liv eller mår bra hela tiden, sen förstår jag så klart att man inte vill vräka ur sig sin eländighet över vem som helst. Men om man tex som Blondinbella väljer att vara en offentlig person, en förebild som nu också väljer att prata öppet om sin ADHD så tycker jag också att man ska berätta alla sidor av den.

Jag följer inte hennes blogg men det lilla jag har sett så verkar den vara rätt ”glättig” och med den menar jag att den genomsyras av lycka och glädje. De inlägg jag läst om hennes ADHD så verkar det som hon inte har några negativa sidor av den. Hon kallar den för superhjältekraft, och visst jag kan hålla med om att det är en superkraft, det finns mycket positivt i det som jag inte vill ta bort. Men med den kraften kommer också en baksida….att man tex inte kan stoppa den, och det är bara en av alla baksidor av den, för oftast har man fler nackdelar än fördelar av den annars skulle man inte fått diagnosen. Så förmodligen har hon svårigheter hon väljer att inte prata om och det är helt okej. Men nackdelen när någon ”känd” person går ut och bara pratar positivt om något på det sättet kan det leda till att diagnosen också får ännu fler ”motståndare”. Folk får fel bild av diagnosen och för de som verkligen lider av sin ADHD, kan det kännas som en käftsmäll när någon endast pratar om driftighet och superkrafter.

Annars vill jag bara ge henne massa plus i kanten, att som ung tjej våga stå upp för sig själv, vara en förebild och driva flera företag. Trots att hon förmodligen ofta mött motstånd och folk som inte trott på henne. Skitbra! Och självklart är det bra att hon offentlig berättar om sin ADHD. Jag tycker verkligen att psykisk ohälsa ska komma ut mer i rampljuset. Men det vi måste bära fram i skenet är de tunga mörka sidorna vi inte vill visa. Det är där vi kan känna igen oss i varandra och hjälpa andra.

Själv har vi precis välsignats med magsjuka i huset. Så glamouröst är mitt liv just nu.

One thought on “Visa både styrkor och svagheter!

  1. Skönt att fler har börrjat tröttna på den ensidiga och förskönande beskrivning av hur det är att leva med adhd.
    Jag, liksom många andra har lidit oerhört mycket av adhd och förutom det självklara, alltså att ibland inte klara av ens de simplaste ting, med allt vad det innebär.
    Dock, tror jag det skulle vara mycket lättare att hantera, om folk bara kunde förstå begreppet acceptans och gärna kunna implementera det i sitt liv. Får dom dessutom hela tiden höra vilken fördel personer med adhd har, är totalt kontraproduktivt.
    Tycker inte heller att man alltid ska gnälla, men vi måste få balans kring ämnet och därför måste alla aspekter tas i beaktande. Jag hoppas, kanske en smula naivt, på att fler kommer förstå vad adhd är, men också att en förutsättning för det, är en bredare debatt.

Kommentera

