Ingen är fullkomlig

20140218-090310.jpg
Något jag vill kolla på i min studie är hur barn och ungdomar med ADHD tidigt marginaliseras. Jag tror att det kan vara en av anledningarna till att individer med ADHD hamnar i kriminalitet. Barn och ungdomar som är utåtagerande kan lätt bli stigmatiserande av sin omgivning. Oftast behöver man inte ens säga något, man ser och känner ändå vad folk tycker. Jag är verkligen för att vi ska hjälpa dessa barn och ungdomar, jag vill skydda dem från stön, suckar och arga blickar. Men ibland är man inte mer än människa själv och hur mycket jag än vill hjälpa dessa barn så kunde jag igår inte hålla mig från att bli väldigt irriterad på ett barn i dotterns klass. Och även om jag inte sa eller gjorde något fel mot honom så vet jag att han märkte av min irritation. Det svåra tänker jag är att det inte bara är barnet som behöver stöd och hjälp utan också dess omgivning så att vi alla tillsammans kan jobba för att bemöta barnet på bästa sätt.

Kommentera

