Kärleken till pennan

20140214-090127.jpg

Kanske blir det en sådan här tjock bok en dag!

Jag har alltid älskat att skriva, ALLTID! Svenska var mitt favoritämne i skolan och tidigt var jag före alla andra i svenska boken. Tanken om att skriva en bok har funnits inom mig länge och jag kan fortfarande nästan inte förstå att jag har gjort det!

Om man inte varit där så tror jag faktiskt det är svårt att första vad man går igenom när man skriver en bok (det låter så himla mycket enklare än vad det faktiskt är). Jag minns att jag läste någonstans att när du tror att boken är klar, det är då jobbet börjar. Jag fattade det inte då, men nu vet jag.

Att skriva ihop hela boken var det lättaste. Men att sedan få ihop den röda tråden, vrida och vända på meningar och ord. Korrläsa, lektörsläsa, korrläsa, ändra, korrläsa och återigen korrläsa. Det var FRUKTANSVÄRT! Jag minns sista läsningen jag gjorde på boken, jag höll på att spy över texten, jag var så trött på den att den gjorde mig illamående.

Tillslut gav jag upp, är det mer fel i den nu så får det vara. Jag klarade bara inte mer.

Den jobbiga processen började liksom när boken var ”klar”. Sen inte nog med att du ska skriva boken, som att det inte vore svårt nog. Sen ska man släppa ifrån sig den. Låta andra beskåda ens mästerverk, vara rustad mot kritik och utebliven försäljning.

Den är en lång process och man lär sig mycket på vägen. Jag har flera gånger tidigare jämfört författaryrket med föräldraskap och för att göra det igen kan jag säga att skriva och publicera en bok är som graviditet och förlossning. Under graviditeten rullar allting på, ibland går det lätt, ibland går det tyngre och ibland känns det som om ”barnet” aldrig kommer att ”komma ut”. Själva förlossningen är smärtsam och jobbig, ibland är den långdragen och ibland kan det gå så fort att du knappt hunnit reflektera över vad du varit med om.
Har jag verkligen fått ett ”barn”, vad har jag gett mig inpå, kommer jag att klara det här?

Men hur jobbigt och smärtsamt det än har varit så är det ändå värt det, jag vill göra det igen, igen och igen!

Kommentera

