Att dra alla över en kam

ImageJobbig jävel!

På min förra arbetsplats kom en av mina kollegor in i fikarummet klart upprörd. Han slänger sig ner vid fikabordet, med en djup suck. -Jag blir så trött på alla jävla ADHD klienter! Jag fixar bara inte att jobba med dem, jag klarar det inte. De är så jäkla jobbiga!

Jag minns att jag skruvade på mig, visste inte vad jag skulle svara eller hur jag skulle kunna hjälpa honom. Fast att jag visste att han inte menade mig, eller ens hade en aning om att jag hade diagnosen kände jag mig anklagad.

Jag får ofta höra -Har du ADHD, det skulle man aldrig kunna tro! Det syns inte på dig!

Nej det syns inte på mig, det känns I mig!

Det som han tyckte var jobbigt med dessa klienter var förmodligen inte deras hyperaktivitet, deras uppmärksamhetsstörning eller deras koncentrationssvårigheter. Nej det var förmodligen bristen i förmågan att kunna möta dem, maktlösheten. Att inte veta vad eller hur han skulle göra. Oavsett diagnos måste vi lära oss att möta varje människa för den personen den är, och inte den diagnosen den är. Vi måste sluta dra alla över samma kam. Bara för att vi tror att vi vet hur en individ med ADHD fungerar så är inte alla likadana. Alla är inte ”jobbiga jävlar”. Jag skulle till och med våga påstå att de flesta av oss inte är det!

Problemet sitter inuti personen, sen tror jag att vi alla uttrycker det på olika sätt…

Kommentera

