Att stanna i tid!

Bild

Tillräckligt stark?

Oftast är jag på topp. Jag har en hög energinivå. Text och tankar sprudlar ur mig och ofta vill jag bromsa in med det går inte! Jag måste löpa linan fullt ut varje gång, fast att jag vet vart gränsen går (eller gör jag det?), när linan börjar ta slut. Jag måste försöka kämpa en bit till och en bit till, men visst kan jag kanske komma lite längre. PANG säger det så brister linan och så ligger man där igen, i diket. Efter att ha legat på bristningsgränsen i dagar/veckor/månader (??) så brister linan helt oväntat och man faller pladask.

Det gör lika ont varje gång och varje gång kommer samma rädsla -tänk om jag inte kommer upp igen! Hur lång tid kommer det att ta den här gången? Man har ju hört skräckhistorier om de som aldrig kommer upp igen, eller om det som kommer upp men aldrig mer blir sig lik på grund av skadorna de fick av fallet. Det skrämmer mig! Det har inte hänt mig -än. Men jag har varit i diket och vänt, och jag har balanserat på kanten många gånger. Men efter dagar/veckor med sömn och vila har jag mirakulöst återhämtat mig och så fort jag kommer upp så glömmer jag totalt bort de där djupa dikena.

Jag skulle önska att jag kunde återanvända mig gamla lina, knyta ihop den. Och varje gång jag vänder mig om låta knutarna var en påminnelse om hur skört det är, att jag måste vara försiktig, sänka farten. För varje gång linan brister, blir den också kortare. Men jag kastar i stället mina linor bakom mig, låtsas att inget har hänt och testar varje ny linas gränser. Om och om igen.

Hur ska en lina någonsin kunna stoppa mig?  Bakom mig ligger ett berg av trasiga linor, men framför mig ligger världen! Diket är inte så djupt denna gången, det har jag på känn…för jag ser nästan över kanten.

One thought on “Att stanna i tid!

  1. Och det är just nu som du behöver bromsa. Du vet när du behöver det men du vill inte stanna. Jag har varit där det tar alldelrs för lång tid att återhämta sig flera gånger. Trots det har jag inte lärt mig bromsa i tid, jag vet när, men jag ignorerar alla varningstecken. Det är det svåraste som finns.

Kommentera

