Friskt och sjukt…

När man en gång varit sjuk gäller det att alltid vara uppmärksam på sig själv. Både på sina tankar och på sitt beteende. Det är så lätt att falla in och vara som alla andra, eller passa in i en mall, men för en som varit sjuk kanske den mallen aldrig riktigt kommer att passa in. Själv har jag haft ätstörningar sedan jag var 12 år, visserligen räknar jag mig själv som frisk nu, sedan 10 år tillbaks, fast någonstans blir man aldrig riktigt frisk… Att svälta sig själv och att träna (tom för mkt) är inget problem för mig, det är saker jag är jätte bra på, så för mig är det inget friskhetstecken att avstå från kakor eller godis eller ta ett dubbelpass på gymmet. Tvärtom….om jag tänker att jag ska undvika sötsaker och träna, då gör jag det och jag gör det till 100%, det finns inget mellanläge, allt eller inget. Så jag kan inte tänka som Svensson, jag kan inte ha en app som räknar mina kalorier eller mäter alla steg jag går…nej för det tillbaka mig till min sjukdom. Jag är inte duktig när jag undvikit sockret eller tagit en runda i skogen.

Det som funkar för andra kanske inte funkar för dig! Ibland är det svårt att se gränsen mellan friskt och sjukt för det beror alltid på personen. Jag kan inte jämföra mig med människor som inte haft/har ätstörningar, för dem kanske det är sunt att tvinga sig till träning eller att för en gång skull säga nej till något onyttigt. Men flera gånger har jag försökt följa deras mönster men för mig går det bara till överdrift.

Nej för mig är det friskt att ta bilen till jobbet och kakan till kaffet, det tog ett tag för mig att inse det. Och nej jag menar inte att jag inte ska träna alls och äta kakor jämt. Men jag behöver inte peppa mig själv till att träna, jag behöver tillåta mig att avstå. Jag behöver inte heller förbjuda mig godsaker utan lära mig själv att jag är värd en belöningen då och då.

Kommentera

