Hitta lösningarna, inte problemen!

Flera personer kommenterade mitt inlägg, till dig som inte adhd, och många skrev om att inte göra sig själv till ett offer och jag kan inget annat än att hålla med. Jag tror att det är viktigt oavsett funktionsnedsättning att acceptera sin situation och leta efter lösningen istället för problemet. Man behöver ha en vilja att både förändra och förbättra sitt liv. Det var en av anledningarna till att jag gick igenom en utredning. Mitt liv fungerade, jag hade jobb, hus, man och två barn. MEN jag har under hela min uppväxt mått väldigt dåligt och även om livet som vuxen fungerade så kändes det som att jag fick kämpa hårdare än andra för att nå fram till samma plats. Genom utredningen fick jag ju svar på mina svårigheter och genom att veta mina starka och svaga sidor kan jag ju lösa dem istället för att famla i mörker.

Det hänger mycket negativt runt en ADHD diagnos-missbruk, kriminalitet och arbetslöshet är några exempel, och otroligt många jag träffar säger att de inte kan jobba/gå i skolan för att de har ADHD. Skitsnack säger jag, vaddå att sätta in sig själv i ett fack! Visst kan du jobba, men jag håller med om att det inte är alla slags jobb som passar dig och därför måste du finna din egen lösning. Att göra sig själv till ett offer får du aldrig ut något positivt av i längden, utmana och utveckla dig själv istället. Testa dina gränser. Hitta dina förmågor och du kommer bli förvånad över dina resurser.

Att få sin diagnos får aldrig bli slutet, låt det istället bli en början. Det är först nu du känner dig själv tillräckligt bra för att leva det liv du faktiskt önskar.

Kommentera

