Att följa de löften man ger sig själv…

Bild

För över tio år sedan lovade jag mig själv att aldrig låta min rädsla styra mitt liv (och då menar jag inte en sund, normal rädsla), utan jag ville helt enkelt inte att ångesten skulle styra mitt liv. Jag är glad över det löftet, det har lett till att jag också tackar ja tillsaker som får mig att utvecklas och växa fast att jag egentligen inte vågat. För mig har det numera blivit normalt att reflektera över alla val jag gör i livet, gör jag saker för att jag vill eller för att jag inte vågar annat…. när svaret har varit det senare så har jag helt enkelt tvingat mig själv att göra det….bara för att.

För två år sedan gjorde jag tjejvasan. Jag hade aldrig stått på ett par skidor förut. Jag klarade loppet, men det blev inte en sådan positivt upplevelse som jag hade önskat. Efter ca fem kilometer in i loppet ramlade jag såpass illa att jag fick en spricka i svanskotan. Det ledde till att jag fick åka 2,5 mil med skadad svanskota, jag som aldrig hade stått på ett par skidor förut.

Jag har inte åkt skidor sedan dess, förrän idag. Det har varit ganska lätt att undvika, men när jag idag tänkte efter varför jag inte ville åka, så var det ju inte för att jag inte ville…utan för att jag var rädd. Undviker man rädslor så blir det oftast större, så jag är glad att jag tog tag i denna dolda rädsla idag.

Ibland är det viktigt att komma ihåg löftena man ger sig själv, och att faktiskt följa dem. Har du löften till dig själv?

Kommentera

