ADHD & kriminalitet

Bild

Google translate kommer bli min bästa vän under kommande månader.

Min uppsats (som också kommer bli bok nr 2) kommer handla om ADHD och kriminalitet. Det jag vill säga med min uppsats är inte att ADHD och kriminalitet hör ihop, tvärtom. Bara för att man har ADHD är det inte förutbestämt att man kommer att bli missbrukare eller kriminell, jag vill inte att man ska bli dömd. Jag vill få fram att det är en människa där bakom som tar beslutet, och att VI samhället, skola, familj hjälper till att styra individens beslut. Jag tror att det handlar om bemötande, självkänsla och självförmåga och det kan vi, omgivningen bli bättre på. Jag vill visa att ADHD är styrka, självbestämmande, att du är något och kan bli något. När jag möter personer i mitt arbete så brukar jag alltid fråga vad deras ADHD betyder för dem, och 9 gånger av 10 får jag samma svar: det betyder att jag är dum i huvudet. JAG VILL TA BORT DEN KÄNSLAN! Man ska inte behöva känna så!

Jag hoppas och önskar att jag får fram något som får individer med ADHD att stå i bättre dager. Att det inte ska ringa en negativ klang över diagnosen (att föräldern automatisk kommer vara livrädd att få en kriminellt missbrukande barn när den fått diagnosen), för det är du värd!

3 thoughts on “ADHD & kriminalitet

  1. Hej! När kan man läsa din uppsats ”ADHD&Kriminalitet”?
    Väldigt intresserad, många av dina rader sätter sig direkt på hjärtat och får en att tänka efter lite.

    Keep up the good work!

    Med vänlig hälsning, Malcolm

  2. ”Jag hoppas och önskar att jag får fram något som får individer med ADHD att stå i bättre dager.”. Jag skrev en lång utförlig kommentar,då kraschade min mobil innan jag han posta den. Nu måste jag till jobbet men Maila mig så kan du få det du söker.

Kommentera

