Till dig som inte har ADHD

Jag önskar att du på något sätt hade kunnat dela min verklighet, förstå min värld, på samma sätt som jag tvingas leva i din. Jag önskar att du om så bara för en dag fick lära känna virvelvinden i min kropp och frustrationen som framstår när jag inte kan följa dens rörelse. Jag önskar att du fick känna rastlösheten som spritter i kroppen och som man blir galen av att hålla inne. Jag önskar att du förstod att varje gång du försöker sakta ner mitt tempo eller stoppa mig, så faller jag totalt omkull. Det känns som att ha en tyngd runt min kropp, jag känner mig instäng, kvävd och vill bara slå mig loss. Jag måste få flyga fritt i min egen fart, annars faller jag helt. Jag skulle vilja få dig att förstå att det inte är av illvilja eller lathet som jag inte klarar av vissa situationer eller kan hantera olika saker, och att varje gång jag tappar bort eller glömmer saker så är det redan en nedslag för mig, jag behöver inte några anklagelser eller beskyllningar, det hjälper inte mig. Det lägger bara ytterligare ett lager av sorg och frustration på berget som redan byggts upp inom mig. Jag önskar att du kunde förstå min frustration i att bli avbruten, för varje gång jag tappar bort mig hittar jag inte tillbaka. Jag är ledsen för att jag inte kan lyssna på dig, mina tankar flyger iväg mot okänt mål, jag kan inte stoppa dem hur mycket jag än försöker. Jag önskar att varje gång du frågar vad det är, tror på min förklaring att jag faktiskt inte vet. Att svaret är dolt även för mig. Jag skulle vilja visa dig känslan av ångest som ständigt lever inom mig, det som är som ett stort mörkt hål i min mage, men som förvandlas till luft när jag lägger den i min hand. Den syns inte, och du kan inte förstå den. Fast att den inte väger något är den tyngre än livet själv att bära.

Det lever något inom mig, något som jag inte kan styra eller stoppa. Som jag dagligen försöker kontrollera för att fungera normalt. Ibland önskar jag att det syntes utanpå, att det stod inristat i min panna som en påminnelse för dig att jag inte fungerar likadant som du. Så att du minns att varje gång jag gör dig upprörd eller frustrerad så har jag redan försökt allt jag kan…men inte nått ända fram…och att ingen är mer ledsen för det än jag.

Vill du dela denna text?  Gå då in på nestorforlag.se eller tryck här.

Annonser

90 thoughts on “Till dig som inte har ADHD

  1. En sak som jag inte tar upp i inlägget är adhd hos vuxna. En VÄLDIGT viktig aspekt för vuxna diagnosticerade är att:

    1) Kunskap om sin egen diagnos och sina förutsättningar
    2) Acceptans för att börja kunna ta sig vidare, uppåt
    3) Eget engagemang, för att förändra, förbättra sitt liv

    Jag har själv en mycket svår form av adhd, men har genom mitt eget engagemang, min egen VILJA till förbättring, vänt mitt liv fullständigt. Saknas engagemanget, eller vägrar man engagera sig i sig SJÄLV, så når du aldrig en förändring. Samtidigt kan inte de funktioner i samhället (t.ex. psykiatri, bostöd, arbete osv) stödja dig effektivt. Du förblir en diagnosticerad person som ”bara” står som en kostnad. Att fortsätta skylla på adhd utan att agera för att förbättra sin situation är – tycker jag – dålig stil. JAG VET MYCKET VÄL hur jobbigt det är att vända på livet, men man måste börja någonstans. Terapi, kbt, medicin är tre utmärkta startpunkter, och ibland måste man KRÄVA samhällets engagemang för dig. Ge inte upp! Bli inte en ADHD-adhd:are; en som trycker ner sig själv med diagnosen.

    Hälsningar/Jim Berg

    • 1) Kunskap om sin egen diagnos och sina förutsättningar
      2) Acceptans för att börja kunna ta sig vidare, uppåt
      3) Eget engagemang, för att förändra, förbättra sitt liv

      Det är helt rätt, jag har själv en svår form av AD/HD och lärt mig leva med den och nu fungera jag ganska normalt tycker jag.

      En ännu viktigare sak är att man ska se det som en tillgång inte som en nackdel i livet, gör man det så lär man sig att leva med det.

    • Håller med dig. Har själv ADHD kombinerad typ och livet för mig och familjen är inte alltid lätt, men det är som du påpekar att man måste själv vilja förändra sig. Eller förändra? Snarare förbättra sig! Att vilja få tag på och använda sig av de verktyg som finns att tillgå. För att må bättre, fungera bättre. Kanske svamligt, men ja. 🙂

  2. Mina tankar .Från en som inte har ADHD,

    Believe me when I say, I want to understand, I want to know. jag hittar inte rätt ord på svenska, och då kanske en del säger att jag är okänslig, inte sympatisk medmera. Jag försöker vara vänlig, att visa respekt, typ, be nice to me and i will be nicer to you men ändå blev det fel. Suck, var gick det fel? Du säger att det är kaos i huvudet, du klarar inte ha alla tankar på samma gång.. hur kan jag hjälpa dig? inte ens en kram eller hålla handen?

    Or do I igonore and walk away? No no no, thats not the way how I was brought up, I dont walk away. Jag sopa inte problemet under mattan. Jag vill hantera det. att lära att kunna bemöta dig.

    Jag hoppas någon kan skriva länkar på bloggar or webbsida.. I havent found a personal blogg where the person describes their thoughts, what it feels, what happens to the body. I would truly truly appreciate it.

    Må väl.
    Jinx.

  3. Pingback: Hitta lösningarna, inte problemen! | Nestorforlag.se

  4. Pingback: Skrivglädje | Nestorforlag.se

  5. Hur ska jag göra? Mina föräldrar tror inte på att jag har ADHD, men när jag läser det här känner jag precis igen mig, idag när jag var i skolan fick jag byta plats, efter det pekade jag mot killen mittemot för han härmade mig, sen när jag skulle gå så slog jag honom, jag är uppkäftig mot lärarna och jag tänker mig inte för vad jag säger.. Mvh:Lova 10 år.

    • Prata med någon du litar på i skolan om dina föräldrar inte stöttar dig. Skolan har också ansvar för elevhälsovård. Kanske har du en kurator eller liknande som du kan få stöd i från och som också kan hjälpa dig i samtalet med dina föräldrar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s