Tro att du är något!

När jag skrev min bok tvivlade jag flera gånger på om det verkligen var någon mening för mig att färdigställa projektet. Vem skulle vilja läsa MIN bok? Men min magkänsla sa till mig att boken är viktig och att den måste ut. Jag hade själv önskat att den fanns när jag väntade mitt första barn. Kanske hade den kunnat gjort livet annorlunda för mig?

När boken var färdigställt kom samma tvivel tillbaks, om inget förlag vill ha den ska jag slänga den i byrålådan då eller ska jag ge ut den själv? Nej ge ut själv kan man väl inte göra, vem tror jag att jag är? Men sen när jag tänkte på vad det var jag ville ha ett förlag till, så kände jag att det var bara för att få en bekräftelse på att jag min bok duger, annars ville jag gärna göra jobbet själv. När ett förlag hörde av sig och sade att de var intresserade av boken så kände jag att det var det enda jag behövde veta. Dög boken för den personen som läste den så fixar jag jobbet själv. Sagt och gjort!

Men jag tänker att samma tvivel kommer tillbaka i olika former hela tiden. Nej så kan jag väl inte göra, eller det kan jag inte, är inte tillräckligt duktig, smart osv osv. Och jag blir så trött på hur mycket detta tvivel skrämmer människor (inklusive mig själv). När det gällde boken så kände jag att det gör ingenting om jag förlorar, att det visar sig inte gå bra, inte får bra respons osv. Då har jag i alla fall försökt, och det räcker. Jag vill inte se tillbaka på mitt liv och tänka, tänk om,,,,,jag vill ha testat, faller jag så reser jag mig igen, värre än så är det oftast inte.

Jag tycker det är så tråkigt att se människor med drömmar eller kompetenser de inte utnyttjar just för att de är rädda för att ta steget, eller för att de inte tror tillräckligt mycket på sig själva. Vi har bara en tid här på jorden, varför inte göra det som din magkänsla säger till dig, oavsett vad andra tycker och tänker.

När jag tänker på människor jag beundrar så är det just sådana. De som har gått emot rädslor, trotsat motstånd, kämpat vidare, vågar stå ut från normen.

Så tro att du är något, sprid din kunskap och kompetens, chansa mer i livet, och gå på din magkänsla. Lita på dig själv och ge inte upp!!

Kommentera

