Om jag själv får välja

I intervjuerna till boken var det många föräldrar som pratade om egen tid, och då oftast bristen på den. Men något jag reflekterar över är vad egen tid egentligen är, och för att kunna må så bra som möjligt i sitt föräldraroll tror jag att det är viktigt att man vet vad det är man vill ha ut av sin egna tid.
Jag och min man har haft mycket diskussioner om detta då hans egen tid är att träffa vänner och umgås, medan jag bara vill ha tid för mig själv.
Ibland har det känts som att jag är tvungen att gå hemifrån för att ta min egen tid och det är inte så jag vill ha det, det ger mig inte kraft eller energi….jag vill egentligen bara vara hemma. För mig kommer alltid sociala situationer i andra hand, för om jag får möjligheten väljer jag varje gång hellre att vara för mig själv.

Efter att ha läst en artikel idag slog det mig att vi alla har olika sätt att återhämta oss och att det kan handla mycket om ifall man är en extrovert eller introvert person. Då har man olika form av energipåfyllning och återhämtning. Min man hämtar energi genom att umgås med andra och jag genom att vara för mig själv.
Plötsligt ser man liksom allt så klart!

Jag har alltid trivts bäst i miljöer med lite stimuli och känner att jag har ett stort behov av att dagligen få stanna upp och reflektera, att liksom få städa upp inuti sig själv, sortera sina tankar och intryck. Jag har i hela mitt liv haft stort behov av ensamhet och egen tid, men det har aldrig varit ett problem förrän barnen kom. Helt plötsligt är vardagen full av stimuli och man hinner inte tänka en hel tanke innan man blir avbruten. Det innebär att jag nu som mamma egentligen har ett större behov av återhämtning än innan då jag inte utsattes för lika mycket stimuli, men samtidigt är man ju i den perioden i livet där man får minst återhämtning, minst tid för sig själv… och då säger det sig själv….det blir svårt att hitta en balans och må bra. När man inte får det man behöver.

Men även om man inte kan nå riktigt dit man vill…idag, så mår man otroligt mycket bättre av att veta vad det är man behöver.

Så hur fungerar du, vad ger dig kraft och energi i vardagen? Hur hämtar du energi?
När du får en stund över, kom ihåg att alltid ge dig själv det som DU behöver och inte det som är normalt för någon annan.

Kommentera

