Alla har ADHD

ADHD är ett samlingsnamn på svårigheter med uppmärksamhet, överaktivitet och impulsitivitet. Det är därför vi med diagnos kan vara väldigt olika och ha olika problematik, men det vi har gemensamt är de tre ovanstående nämnarna.
Men inte nog med att den som har en diagnos ska brottas med sitt eget tvivel utan ska även behöva ta emot andras. Man blir förminskad, ifrågasatt eller i värsta fall skrattad åt. Att ifrågasätta andras lidande är inte bara fel utan kan också göra lidandet värre för den drabbade individen.

Så vad är det för fel på att ge lidandet ett namn? Vad är det för fel på att ta en medicin som gör att jag äntligen mår bra och fungerar?
Vi ifrågasätter sällan fysisk smärta eller mediciner för fysiskt lidande. Men så fort det är psykiskt och inte går att ”bevisa” så blir folk provocerade.

”Ja men alla har ju ADHD, jag har också svårt att koncentrerar mig, kan både vara impulsiv och överaktiv ibland. Javisst, det håller jag med om, det är mänskligt. MEN skillnaden är att personer med ADHD lider av detta JÄMT. Har man en ADHDmotor i sig så vet man om det, för den låter aldrig en vila. Man kan inte själv stanna upp eller välja vilken fart man ska köra i utan motorn styr hela ens liv och stannar oftast inte förrän man kraschar eller motorn skär. Så om du själv kan både bromsa och styra ditt liv, GRATTIS du har INTE ADHD.

Så från och med nu vill jag att du tänker om! Trampa inte på söndriga människor vars sår du inte vet uppkomsten till. Se istället individernas styrka som vågar ta av sig bandaget och blotta såret i ljuset. För vem är du att döma som inte visar upp din egen smärta, ditt eget sår men är villig att karva i andras?
Vi med ADHD lägger ut vår dörrmatta och riskerar att bli trampade på med skitiga skor medan du håller din undangömd inomhus (och innan någon skulle trampa på din skulle du be dem ta av sig skorna).

Jag har ADHD och ångestsyndrom. Jag har koncentrationssvårigheter, är impulsiv, överaktiv och brottas dagligen med en ångest som försöker ta över mitt liv. Jag är medveten om att jag överpresterar men det är inte för att visa mig duktig eller för att vara bättre än alla andra, utan för att motorn inuti mig driver mig till det. Kanske är det också för att vilseleda mig själv från allt som gör ont eller för att visa att jag kan, inte mer än alla andra, bara lika mycket.

Det här är jag, jag vågar blotta mina sår i ljuset, vågar du visa dina?

3 thoughts on “Alla har ADHD

  1. Man måste inte nödvändigtvis vara överaktiv, det finns många med adhd som tvärt om är underaktiva. Och det vanligaste är att man är ömsom överaktiv, ömsom underaktiv, det finns sällan något mellanläge. Men det överaktiva behöver inte innebära att man far runt och gör en massa saker, det kan också vara så att man är överaktiv inombords, utan att det märks utåt. Och impulsiviteten behöver inte betyda att man hittar på en massa ”dumheter” utan att tänka först, det kan vara små saker, som att prata innan man tänker eller att impulsköpa onödiga grejer, som är resultatet av impulsiviteten. Du skriver i ett inlägg att en del generaliserar och tror sig veta precis vad adhd är, bara för att de känner EN person med adhd som är på ett visst vis. Jag får en känsla av att du också har en lite för snäv bild av personer med adhd, även fast din bild inte alls är så snäv som många andras. Kanske utgår du också lite för mycket utifrån dig själv när du beskriver adhd? Inget illa menat, bara en liten påminnelse om att adhd som sagt är mycket mer än folk tycks tro, t.o.m mycket mer än vad man får intrycket av när man läser dina inlägg här på bloggen.

    • Jag håller med om det du säger och är fullt medveten om det. Men de inlägg jag gjort här så har jag beskrivit mina tankar och känslor. Men jag vet att adhd/add är mkt bredare än så, och bara för att man har det själv så vet man såklart inte hur alla andra känner eller mår!

  2. Du skriver fantastiskt bra och du målar upp en bild som är klockren, för mig!
    Tack för att du sätter ord på det jag upplever och känner dagligen! Guld värt att få läsa om någon ”som är som jag”.
    Kram

Kommentera

